ביקורת – מקווה (תיאטרון הבימה)

הסיפור שההצגה "מקווה" מספרת כל כך מרתק שכל דבר אחר בהצגה כמעט מתגמד לידו, אך עדיין כוח השחקניות הוא ענק ומשמעותי להעבירו. לקניית כרטיסים.

רדו לסוף הפוסט לראות את ציון הפלייבילס שההצגה קיבלה מאיתנו!

ההצגה "מקווה" עוקבת אחרי מקווה בירושלים והנשים המגיעות אליו בכל ראש חודש לטבול. במהלך ההצגה אנחנו מקבלים הצצה לכמה חודשים וההתפתחות של הנשים הללו לצד שתי הבלניות, האחת ותיקה ומסורתית והשנייה חדשה ו-"לא משלהם", כלומר חוזרת בתשובה.

לא אשקר ואומר שכשחשבתי על הצגה שמתרחשת כולה במקווה, בתור החילונית שאני ישר חשבתי שהיא תהיה משעממת, לא רלוונטית עבורי ותציג את כל הדברים שאני לא מתחברת אליהם בדת. אבל אני יודעת להודות כשאני טועה ואבוי איך טעיתי כאן.

הדר גלרון כתבה מחזה מדהים שגרם לי להיות שבויה מההתחלה ועד הסוף. היחס שלה לדת בהצגה משלב את המסורתיות ההדוקה והחד כיוונית לצד הדת המודרנית יותר, זו שאפשר להתאים לימינו. יחד עם כל הבחורות הדתיות בהצגה היא גם דאגה להכניס ייצוג לחילונים עם בחורה חריגה בנוף החרדי. גלרון לא פחדה להעביר ביקורת על העם החרדי שמעלים עין מהתנהגויות לא ראויות בקהילה והיא לא פחדה להעלות את כל הבעיות שנשים חרדיות מתמודדות איתן בעולם השוביניסטי הדתי.

יצאתי עם משהו בהצגה הזו, שזה דבר שלא קורה בהרבה הצגות. קודם כל, חילונית שכמוני הבינה סוף סוף מה זה המקווה ולמה נשים טובלות בו. דבר שני, ההצגה גרמה לי לחשוב על הדרך חיים שלי, על הדרך חיים של החרדיות, על העולם של ימינו והאם דברים אי פעם ישתנו. גרם לי לתהות האם יש תקווה לנשים הללו או שהן לנצח יהיו תקועות באותו מעגל. האם הן אוהבות את החיים שלהן או מחפשות דרכים לברוח מהם? הרבה שאלות שעלו שרק גרמו לי לאהוב את ההצגה יותר.

לצד הטקסט המצוין יש גם כמה שחקניות שבלטו בשבילי בהצגה, מליה קניג האגדית, אסנת פישמן המהפנטת ואשרת אינגדשט שסיפקה אתנחתות קומיות מוצלחות. לא אשקר ואומר שהיו כמה רגעים לא מוצלחים בהפקה הזו אבל הסיפור כל כך היפנט שלא ייחסתי לזה חשיבות כזו גדולה.

זו לא הצגה או הפקה מושלמת, אבל היא שווה כל גרוש רק בשביל לקבל הצצה לעולם שלפעמים כל כך רחוק מאיתנו אבל בעצם כל כך קרוב.

הציון שנתנו להצגה זו הוא:

לכו. פשוט לכו. ההצגה הזו שווה את הכסף והיא שווה את השעה ארבעים שתבזבזו עליה. היא תעלה בכם מחשבות ותהיות, תעורר שיח עם חבריכם ומשפחתכם ותישאר איתכם גם אחרי שתצאו מהאולם.

לקניית כרטיסים להצגה "מקווה" לחצו כאן.