לזכרו של סטיבן סונדהיים

לא הכרתי את סטיבן סונדהיים אישית, אפילו לא הייתי מודעת שהוא זה שכתב כמה מהמחזות זמר שאני מכירה, חלקם אוהבת חלקם פחות.

לא הכרתי את סטיבן סונדהיים אישית, אבל הרגשתי כאילו אני כן. לא העזתי לפתוח את כל הכתבות והסרטונים מיום מותו, הדחקתי זאת עד היום.

לא הכרתי את סטיבן סונדהיים אישית, ועכשיו גם לעולם לא אכיר.

לפני כמה ימים אגדה הלכה לעולמה בגיל 91. לפני כמה ימים כל עולם התיאטרון הוריד ראש, לבש שחורים והתאבל על הלכתו של אדם שהשפיע על מאות, אלפי, מיליוני אנשים בחייו. הפוסט הזה הוא לזכרו, להזכיר לכולנו מה הוא השאיר מאחור וכמה הוא תרם לעולם שכולנו אוהבים, עולם התיאטרון.

סטיבן סונדהיים היה חלק מכתיבת 19 מחזות זמר בחייו, אבל אציין רק את המפורסמים והאהובים ביותר.

סיפור הפרברים West Side Story

אי שם, בשנת 1957, סונהיים כתב את המילים לשירי המחזמר המפורסם על שתי קבוצות יריבות וסיפור אהבה גדול מהחיים. לאונרד ברנשטיין כתב את הלחן ויחד יצאו שירים כל כך טובים שהם מחזיקים עד היום עם מאות עיבודים שונים. העיבוד האחרון יצא ממש היום בארה"ב בבימויו של סטיבן שפילברג.

ג'יפסי Gypsy

רק שנתיים אחרי ההצלחה הקודמת, בשנת 1959 יצא המחזמר הגדול מהחיים שבו סונדהיים כתב את השירים יחד עם ג'ול סטיין. לא כולם אולי מודעים למחזמר הנהדר הזה, אבל חובבי תיאטרון מושבעים יכירו את ההפקות הגדולות בכיכובן של ברנדט פיטרס או אפילו אימלדה סטאונטון. הגרסה האחרונה אפילו הועלתה בנטפליקס של בריטניה בימים האחרונים.

קומפני Company

בשנת 1970 עלה המחזמר הפשוט הזה, על בחור רווק ו-6 זוגות חבריו הנשואים. המחזמר לא מזמן קיבל עיבוד מחודש שבו שיחקו עם מין הדמויות והנטיות המיניות שלהן וממש הופיעו עם מחזמר חדש, שעדיין רץ בניו יורק. לאחר צפייה בגרסה מצולמת בכיכובו של ניל פטריק האריס בהחלט ניתן לראות כמה המחזמר הזה מדהים.

סוויני טוד Sweeney Todd

בשנת 1979 סונדהיים כתב את כלל השירים למחזמר על הספר הקטלני. בהמשך המחזמר קיבל גם עיבוד לסרט בכיכובו של ג'וני דפ ורק המשיך את ההצלחה הענקית שלו.

מתגלגלים Merrily We Roll Along

מחזמר שיצא בשנת 1981 ומדגיש את הייחודיות של סונדהיים בשיריו. לאחרונה הוכרז שתצולם גרסה קולנועית למחזמר בכיכובם של בן פלאט וביני פילדשטיין והיא תצולם לאורך 20 שנה, תקופת הסיפור של המחזמר.

ראשון בפארק עם ג'ורג' Sunday in the Park With George

עוד אחד מהקלאסיקות המצוינות של סונדהיים שעלתה לראשונה בשנת 1984. מדובר במחזמר אהוב מאוד שחוזר לתיאטרון הרבה, כאשר ההפקה האחרונה הייתה בכיכובו של ג'ייק גילנהול.

אל תוך היער Into the Woods

עוד מחזמר אגדי עם הסגנון המיוחד של סונדהיים בשיריו שיצא בשנת 1987. המחזמר אהוב מאוד בקרב חובבי סונדהיים וקיבל גם הוא גרסה קולנועית בכיכובם של מריל סטריפ, אמילי בלאנט ועוד.

מתנקשים Assassins

מחזמר יחסית חדש, עלה רק בשנת 1990, וזכה להצלחה רבה בעיקר בקרב אוף ברודווי. האיזכור הכי פופולרי שהמחזמר קיבל או בסדרה The Politician של נטפליקס, בה אחד משיריו זכה לקאבר מעת בן פלאט וזואי דוטש.

יש עוד כל כך הרבה יצירות מצוינות של הכותב המוכשר, אבל לכסות את כולם בפוסט אחד זה פשוט בלתי אפשרי.

נזכור אותו, נודה לו על כל מה שהוא נתן לנו ונדע ששמו יהיה חרוט בעולם התיאטרון לנצח.